Attitűdfejlesztés felsőfokon
Az AoK Ló-asszisztált fejlesztési programokat azokban az esetekben ajánljuk, amikor különösen fontos, hogy a fejlesztés eredményeiként elsajátított képességek, készségek a lehető leggyorsabban és legnagyobb mértékben épüljenek be a résztvevők mindennapi munkájába.
Közhely, ám igaz, hogy az emberek és a lovak kapcsolata egy csodálatos, több évszázados kapcsolat, amely kiállta az idő próbáját. Ezek a nagyszerű állatok néhány esztendeje már a vezetők fejlesztésében is támogatnak minket.
Nagyságuknál és erejüknél fogva sokféle félelmet képesek előhozni az emberből, a környezet és a lovak kendőzetlen természetessége pedig kívül esik a vezetők komfort zónáján. Szinte mindenki egy lépéssel közelebb kerül valódi önmagához.
Kulcsfontosságú azonban, hogy a résztvevők a tapasztaltakat hogyan ültetik majd vissza a mindennapjaikba. Ehhez olyan vállalati kultúrára van szükség, ahol lehet hibázni, és abból tanulni, rizikót vállalni, tapasztalatokat szerezni, tágítani a vezetői látókört.
Hogyan zajlik:
Leegyszerűsítve: a résztvevők minden segédeszköz nélkül kell rávegyenek terápiás munkában dolgozó lovakat arra, hogy különféle feladatokat elvégezzenek. Természetesen „szakértői hatalom” sem áll rendelkezésükre. Kénytelenek a saját belső erejükre, erőforrásaikra – ha úgy tetszik, vezetői hitükre, vénájukra ráébredni és arra támaszkodni a gyakorlatok végrehajtása során. A feladatok közben képzett lovas szakemberek, és ebben a műfajban komoly tapasztalatokkal rendelkező coachok támogatják őket.
A ló-asszisztálta programokat elsősorban vezetőképző folyamataink megalapozására, illetve kiegészítsére használjuk.
Ám minden olyan esetben érdemes ehhez a módszerhez fordulni, amikor valamilyen attitűd jellegű kompetenciaelem fejlesztése a cél.
2010-ben végeztünk egy kutatást több ügyfelünk bevonásával. A tapasztalataink azt mutatták, hogy a tréningek jelentette “védett környezetben” rendszerint igen eredményesen működnek/változnak a résztvevők – ám ezek a változások, az új ismeretek/viselkedési- és megközelítési formák a mindennapok során jelentkező ellenállásoktól, nehézségektől visszarendeződhetnek.
A kutatás arra irányult, hogy megvizsgáljuk, mekkora mérhető változást eredményeznek fejlesztési folyamataink. A kutatásba bevont partnereinknél zajló folyamatokban elkülönítettünk egy kísérleti- és egy kontroll csoportot. A Kísérleti csoportnál külön módszertant alkalmaztunk a fejlesztendő kompetenciák attitűd jellegű elemeinek javítására, míg a kontroll csoportnál ezt nem tettük meg, csak a készségfejlesztésre koncentráltunk. Mindkét csoportnál ugyanazokat a kompetenciákat céloztuk, a készségelemek fejlesztési módszertana tehát megegyezett. A beavatkozások eredményességét egy előzetes, és egy – a folyamat zárását néhány hónappal követő 360 fokos visszajelzéssel mértük.
A kutatás eredményei alapján az attitűdfejlesztéssel megalapozott illetve kiegészített folyamat átlagosan háromszor eredményesebbnek bizonyult az önálló készségfejlesztésnél! A tartós és mély változások elérését nagyon jól segítették az attitűdfejlesztő elemek, melyek gerincét lóasszisztálta programunk jelentette.