Hisszük, hogy minden vezető alapvető felelőssége, hogy utasítás és iránymutatás mellett folyamatosan támogassa munkatársait abban, hogy kreatívan és produktívan, tehát sikeresen tudjanak működni.
Meggyőződésünk, hogy egy csapaton belül a munkatársak alapvető igénye és elvárása, hogy vezetőjüktől folyamatos visszajelzést kapjanak a teljesítményükről, és e mellett joguk van segítséget, támogatást, iránymutatást is kérni vezetőjüktől. Egy ilyen támogató környezetben a csapattagok tanulnak a vezető tapasztalataiból, sikereiből és kudarcaiból egyaránt. A vezető és munkatárs közötti bizalomra épülő személyes viszony erősíti és támogatja a jó teljesítményt, mind egyéni, mind csapat szinten.
A counselling célja
A counselling alapvető célja összetartó csapat formálása és ’érett’ csapattagok fejlesztése, akik felelősséget vállalnak munkájukért, döntéseikért, és képességeikkel, kompetenciáikkal összhangban egyre inkább képessé válnak önállóan megoldási alternatívákat találni a felmerülő problémáikra.
A counselling irányulhat a vezető körüli csapattagok fejlesztésére, illetve betölthet problémamegoldó funkciót is. Kiváló vezetői eszköz a változások ösztönzésére és menedzselésére, kívánt viselkedési minták elterjesztésére és megerősítésére, valamint nem kívánt viselkedési minták megszüntetésére.
A counselling során a vezető
- irányt mutathat a csapattagoknak konkrét megoldási javaslatokkal vagy lehetséges megoldási alternatívák megjelölésével
- coach-ként segítheti őket abban, hogy az adott helyzetnek megfelelően aknázzák ki erőforrásaikat és használják képességeiket
- trénerként segítheti őket egy adott készség fejlesztésében, valamint tudás elmélyítésében.
Hatékony counselling eredményeképpen a csapattagok jól érzik magukat a bőrükben, javul a problémamegoldó készségük, illetve folyamatosan fejlődnek, kibontakoztatják egyéni képességeiket.
A hatékony counselling ismérvei
- Valós érdeklődést, gondoskodást mutató attitűd – Vagyis ne csak mondja egy vezető, hogy érdekli a munkatársai és csapata fejlődése, hanem erről tettei is árulkodjanak.
- Vezető példamutatás, etikus magatartás
- Világos keretek – A vezető világosan kommunikálja elvárásait a munkatársai felé, illetve tisztában van a munkatársai képességeivel és korlátaival.
- Rugalmasság – A megfelelő counselling stílus megválasztását jelentősen befolyásolja az adott kontextus, az elérendő cél, valamint az adott munkatárs jelleme, illetve a vele való személyes viszony
- Tisztelet – A vezető elfogadja, hogy minden csapattagnak megvan a saját hitrendszere, értékrendje, és tiszteletben tartja ezeket.
- Kommunikáció – A vezető nyílt, tiszta kétirányú kommunikációt valósít meg a csapattagokkal, és tudatosan ügyel arra, hogy összhangban legyen a verbális és a non-verbális kommunikációja.
A hatékony counselling során a vezető a kontextus és az elérendő cél függvényében dönti el, hogy- konkrét megoldási javaslatokat ad, vagyis inkább beszél – direkt módszer;
- rávezeti a munkatársat az adott probléma megoldására, vagyis inkább hallgat – indirekt módszer, vagy
- kombináltan alkalmazza a direkt és indirekt megközelítéseket.
- Támogatás – A vezető támogatja és bátorítja a csapattagokat a fejlődésükben, ugyanakkor segíti őket a felmerülő problémáik megoldásában is.
- Motiváció – Fontos megszilárdítani a counselling kultúráját a mindennapi működésben. Azok, akik kezdeményezően igénylik a counselling-et, általában többet profitálnak a folyamatból, és a vezető érezheti úgy, hogy a counselling ’jobb’ az ilyen munkatársakkal, így hajlamos lehet többet foglalkozni velük. Ugyanakkor azokra a csapattagokra is figyelmet kell fordítani, akik maguktól nem igénylik a counselling-et, de szükségük van rá.
A program keretei
A kb. fél-egy éves időtartamban megvalósított 6 x 2 napos counselling vagy mini coachképző program kiválóan alkalmas közép- és felsővezetők vezetői készségeinek továbbfejlesztésére, finomhangolására, akár egy szervezeten belül, akár úgy is, hogy több szervezettől érkező résztvevők alkotnak egy csoportot.
Coaching szemléletű képzésről lévén szó, kiemelt hangsúlyt fektetünk a két napos alkalmak közötti vezetői tapasztalatok képzésbe történő integrálására esetfeldolgozásokon keresztül.